Valp priser????

Posted by Millan Millan
Alternativ
Elga Carlsson skickade mig denna artikel som hon fått lov av författaren Ulla Bravefjord att återge den här. Artikeln är ursprungligen publicerad i Hundsportspecial 2010.

______________________________________________________________________________________

Hur mycket kostar en 8-veckor gammal hundvalp? Vad är ett realistiskt pris i dag? Varför är det så stora variationer? Skiljer det mycket mellan raserna? Skriv en artikel - fyra sidor...

Så löd uppdraget jag fick. Egentligen behöver jag bara en rad till för att artikeln ska vara klar.

En valp kostar precis så mycket som en köpare är villig att betala.

Exakt så är det. Det är tillgång och efterfrågan som styr priset på hundar, jordgubbar, snickare och det mesta av varor och tjänster vi dagligen köper och använder. Jordgubbspriset skiftar snabbare och oftare än priset på hundvalpar - men principen är densamma.

Står du framför en chihuahuavalp och är beredd att betala 23 000 kronor för att få den med dig hem. Ja, då är det priset på en chihuahua. Eller i varje fall priset på just DEN chihuahuan. Och du kan faktiskt inte beklaga dig över att chihuahuavalpar är orimligt dyra. Tillgång och efterfrågan styr priserna på allting som ingår i en fri handel. Du behöver ju inte köpa en hund som du anser är försedd med ett "ockerpris".

Annat är det med hyran, elen, mjölken och månadskortet på bussen.

                                Fantasisummor

Priserna på hundvalpar har rakat i höjden de senaste fem åren. Vi har sett annonser med fantasisummor på långt över 20 000 för en 8-veckorsvalp - företrädesvis av dvärghundsmodell - som inte ens var registrerad i SKK.

Jag har ägnat en del tid åt att läsa annonser på "Blocket" som är den största säljsajten på internet. Det var oerhört intressant men också skrämmande.

"Blocket" ... tänker du och rynkar på näsan. Man letar inte hund på "Blocket" om man har seriösa avsikter med sitt hundköp. Det håller jag med om. Men det är ett bra ställe när man ska sondera priser vare sig det gäller bilar, bokhyllan Billy eller hundar.

"Blocket" har gått från mycket dåligt rykte till något mindre dåligt rykte. Det började som en tummelplats för tjuvar och hälare som enkelt och nästan anonymt kunde bli av med stöldgods. Vanliga människor, som ville sälja begagnat, annonserade i tidningarnas efter-text-annonser och nådde befolkningen i tidningens spridningsområde. Det räckte säkert bra om man ville bli av med bokhyllan Billy.

Men nu har vanliga människor upptäckt att annonsering på internet är ett billigare och synnerligen effektivt sätt att både sälja och köpa varor på. "Blocket" har stramat upp sig och har till och med satt upp regler för annonser med djur till salu. När det gäller hundar står det, att de inte får levereras yngre än åtta veckor, inte kosta mindre än 500 kronor och de måste vara ägarregistrerade i Jordbruksverkets register (vilket det för övrigt är lag på).

Faktum är att en och annan seriös hunduppfödare börjar dyka upp på "Blocket" eftersom internet är det moderna sättet att nå ut till kunder i vilken bransch man än verkar och många unga har inte ens en dagstidning i dag.

Det skrämmande med annonserna på "Blocket" är att de flesta hundar som bjuds ut till försäljning fortfarande är blandraser, som så tydligt är "hopkomna" för att vara små, gulliga eller blandraser med lite mer potens. (mastiff-amstaff-rottweiler är vanliga ingredienser i dessa blandningar). Gemensamt för små och stora hemmablandningar är, att de är lagom halvdyra för att bli sålda och därmed ge säljaren lite svarta (?) extrainkomster.

På "Blocket" kan man få en hund nästan gratis också (500-kronorsregeln). Det är alla blandraser som de relativt nyblivna hundägarna upptäckt att de inte klarar av. Men det är en annan historia. Nu ska det handla om priser på rasrena hundvalpar.

                                Marknadsundersökningar

Alla som har något att sälja (begagnatmarknaden undantagen) vill veta hur den potentiella kunden ser ut och därför gör man en marknadsundersökning. Har man en väskaffär i Småhåla, kollar man hur många sexåringar som ska börja skolan på höstterminen på orten. Är det 87 stycken, så tar man hem 50 skolväskor och hoppas att alla blir sålda.

Betydligt värre är det för hunduppfödare.

Gör hunduppfödare marknadsundersökningar? Knappast. Hur skulle det gå till? Hur ska man få reda på vilka som går i hundköpartankar? Och styr detta i så fall hunduppfödarnas planering?

Seriös hunduppfödning är ingen business. Det är en livsstil och en passion. Du brinner för något du tror på och älskar att hålla på med. Du har den perfekta tiken eller tikarna och du har chansen att få använda en hanhund som är den mest fantastiska du sett på många år. Du tror stenhårt på den kombinationen. Den kommer att bli den bästa i kennelns historia.

Går du ut och gör en marknadsundersökning om det är någon efterfrågan på rasen just nu?

Dummaste frågan i år!

Nej, det handlar om levande djur. Vad vet man - avelshundarna kanske inte ens lever nästa år eller om två år. Allt kan hända. Det gäller att passa på nu om man vill ha resultat i aveln. Det går inte att sätta produktionen på sparlåga som man gör på Volvos fabriker.

Fast när man sitter där med sju osålda fyramånadersvalpar önskar man kanske att man hade gjort det. Det är då den mest seriösa uppfödare lägger ut sin annons på "Blocket".

                                Priset på hundar i Sverige

Jag har gjort några, helt ovetenskapliga, undersökningar. Jag tog ett par nummer på måfå av tidningarna Hundsport, Brukshunden, Hundliv och Härliga Hund. Dessutom tittade jag på "Blocket", som den dagen (13 januari 2009) hade 2 700 annonser om hundar till salu över hela Sverige - var av ca 200 rörde sig om tillbehör som burar och sängar.

I Hundsports radannonser fanns inga priser angivna på valpar (fast det är fullt tillåtet enligt Hundsports redaktion).

I Brukshunden fanns heller inga priser (det är tillåtet i den tidningen också).

I Hundliv fanns priser i några få annonser.

I Härliga Hund hittade jag bara ett par annonser och inga priser.

Det är på "Blocket" man får veta vad en valp kostar i dag.

Som sista del i min lilla undersökning skrev jag till 30 rasklubbar och frågade om klubben har rekommenderat något pris för 8-veckorsvalpar av rasen i fråga.

År 2003 betalade jag 8 000 kronor för min rottweiler och precis lika mycket kostade hennes föregångare tio år tidigare. Det var ett pris som låg fast i omkring 15 år.

Den som köpte en rottweiler år 2005 fick troligen betala 10 000 kronor och i dag kostar en sådan valp 12 000 kronor. Det är en ökning med 33 procent på sex år.
Prisutvecklingen har varit ungefär densamma för alla vanliga raser som schäfer, golden retriever, labrador retriever, cocker spaniel etc.

Priset på andra raser har ökat mycket mer.

Vilka är det som säljer valpar i dag? En mycket grov uppdelning ger oss två kategorier:

1. De som har en hundar som sitt största intresse i livet. Uppfödningen går ut på att ta vara på bra blodslinjer och deras strävan är att föra rasen framåt.

2. De som ser en chans att tjäna pengar.

Låt oss generalisera ännu lite mer och kalla den första gruppen för seriös och den andra för oseriös. Det är i varje fall så grupp ett ser på grupp två.

De seriösa uppfödarna vill att deras valpar ska komma till bra hem - helst med ägare som har mycket tid över för hunden. Gärna hos någon som är hemma jämt. En förtidspensionär, sjukpensionär eller vanlig pensionär är den idealiska hundägaren och många ur dessa grupper skaffar också hund. Men vart ska de vända sig med pengarna som är över när de betalat sitt boende, sin mat samt drivmedel och reparationer till den sista lyxen de kostar på sig: den gamla Forden från 1991 som betyder friheten för den som bor utanför tätorten.

För att betala 12 000 kronor måste en pensionär få minst 16 000 kronor i "lönekuvertet". Även pensionärer betalar skatt. Två hela "månadslöner" skulle alltså gå åt för bara inköpet av en valp. En pensionär eller låginkomsttagare, utan sparade pengar på banken, kan inte betala 12 000 kronor för en valp.

För att än en gång generalisera grovt; många av dem, som blir de bästa hundägarna är de, som till slut tvingas leta valpar på "Blocket" och handla av försäljarna i grupp två - de oseriösa som avlar på vad som helst med päls med fyra ben och sedan tar pengarna och försvinner.

Den här situationen är ett slags "Moment 22".

                                Moms på hundvalpar

Hunduppfödarna i den seriösa gruppen betalar moms på varje såld valp - 2 400 kronor om valpen kostar 12 000.

Deras avelshundar är hälsoundersökta för olika ärftliga sjukdomar och för många raser kostar "fristämplarna" tusentals kronor. Utställningsmeritering är också ett måste för hundarna i den här gruppen.

Låt oss säga att vi har en ras som:

A. har ett hälsoprogram med flera undersökningar

B. får tre valpar per kull i genomsnitt

C. bara får ta fem kullar på varje tik

Här har vi en uppfödare som garanterat aldrig kommer att gå med vinst, utan bara kan kalla sin uppfödning en mycket dyr hobby.

En annan uppfödare i samma grupp har kanske en ras där kullstorleken ligger på sex valpar och där hälsoprogrammet bara kräver röntgen av höfter och armbågar. Den uppfödaren kan i sällsynta fall få hobbyn att gå runt ekonomiskt.

Den uppfödare som i alla avseenden kvalar in under kategori 1 - seriös - och som erkänner att valpförsäljningen går med vinst, blir sedd med stor misstänksamhet.

En, som också är intresserad av priserna på hundvalpar är skattemyndigheten. De senaste åren har många hunduppfödare råkat ut för revision. Då gäller det att ha bokföringen i ordning. Även grisöron är avdragsgilla, men kom i håg att spara alla kvitton. Om kennelekonomi kan man skriva en hel bok. Den skulle säkert behövas - det inser man, när man läser alla frågor i ämnet på internet.

Personer som frågar, får också många olika svar och det verkar som om skattemyndigheten, åtminstone tidigare, inte själv har haft några detaljerade regler att gå efter. Knäckfrågan ser ut att ha varit om hunduppfödningen ska räknas som en hobbyverksamhet eller en biinkomst.

Grundregeln hos Skatteverket är att du måste deklarera en hobbyverksamhet som ger dig en inkomst. Ett undantag finns - bär, svamp och kottar får du plocka och sälja för upp till 12 500 kronor utan att skatta för dem. Men redan en enda såld hundvalp måste deklareras.

Säljer du valpar för mer än 30 000 kronor per år, vill staten ha in 25 % moms.

Detaljerna finns att hämta hem från skatteverkets hemsida under fliken "broschyrer". Den om hobbyverksamhet har beteckningen SKV 344.

Det är inkomsten du måste deklarera - inte bara vinsten.  Det är då det gäller att kunna presentera dokumentation på alla utgifter du haft. För en hunduppfödare är det ingen konst att få verksamheten att gå med förlust. Det börjar redan med inköpet av avelstiken. Förlusterna får man "spara" i fem år för att sedan kvitta mot eventuella vinster av verksamheten.

                                Bara en dyr hobby

Har det här med priserna på valpar att göra? Svaret är både ja och nej...

Det förklarar varför en hunduppfödare kan försvara ett normalt valppris på 12 000 kronor. Seriös hunduppfödning är ingenting annat än en mycket dyr hobby och man kan bara utöva den om man i övrigt har goda inkomster. Eller om man faktiskt får så bra betalt för valparna att man kan få verksamheten att gå jämt upp.

Det finns seriösa hunduppfödare som är välbeställda, ja, rent av rika, redan när de startar sin verksamhet. De behöver aldrig ens fundera över ekonomin i hunduppfödningen och de kan sälja sina valpar hur billigt som helst när det kommer en köpare som de verkligen vill "placera" en valp hos. Är den köparen en normalt fattig svensk, så har han ändå en chans att få en bra hund.

Hos Svenska Kennelklubben finns det 30 000 registrerade kennelnamn och 12 000 av dem räknas som aktiva - d v s de har haft en kull de senaste fem åren.

Hos Bolagsverket finns 693 företag som har beteckningen "kennel" i namnet - 16 av dessa är aktiebolag. För att få veta hur många av dem som är verksamma och som är registrerade för F-skatt och moms, måste man gå in och titta på varje företag. Det finns ingen samlad statistik.

Är det någon fördel för en hunduppfödare att registrera sig som företagare redan innan man sålt sin första valpkull? Ja, det är det faktiskt med tanke på att du måste deklarera försäljningen även av en enda såld valp och får du in mer 30 000 kronor så är det momsdeklaration som gäller. Ju mer framgångsrik du blir i utställningsringen, desto större är risken att skattmasen knackar på dörren och vill ha sin del av framgångarna.

Va'?? Håller skattemyndigheten reda på hur fina mina hundar är? Nej, men dina konkurrenter i utställningsringen gör det. De bästa tipsen om skattesmitande hunduppfödare kommer från andra hunduppfödare. Det är skönt att ha torrt på fötterna den dag skattemyndigheten ber dig redovisa verksamheten.

                                Finns ett normalpris?

Hur gick det då med min lilla enkät?  Jag skrev alltså till 27 slumpvis utvalda rasklubbar via deras hemsidor och gav dem något mer än tre veckor på sig att svara. Jag fick svar från 15 stycken - de flesta svarade via mejl men några ringde och vi hade intressanta samtal.

Mina frågor var följande:

Vad är det normala priset för en åttaveckorsvalp i dag?

Finns det ett rekommenderat valppris från rasklubben till uppfödarna?

Finns det någonting inom rasen som motiverar ett högre pris än det eventuellt rekommenderade priset?

Om det finns ett rekommenderat valppris och en uppfödare tar mer betalt för sina valpar, vad gör rasklubben då?

Helt klart skulle det vara intressant att få med ALLA rasklubbar i en enkät och sedan göra en sammanställning. Men då ställer jag mig själv frågan: till vilken nytta? Och eftersom jag inte har något bra svar, faller hela projektet.

Normalt valppris för de raser vars klubbar jag frågade var från 6 000 kronor (bl a drever) upp till 20 000 kronor (engelsk bulldogg). Normalt alltså. Priser på 30 000 kronor för en bulldoggsvalp är inte ovanligt.

Få rasklubbar har ett rekommenderat valppris, men det finns några - slovensky kopovklubben är en. Där rekommenderar man uppfödarna att inte ta mer än 8 000 - 10 000 kronor för en valp, men de flesta uppfödare tar ändå 12 000 kronor för en kopovvalp.

                        Olaglig kartellbildning

Några rasklubbar säger att de inte kan gå ut med ett rekommenderat pris för att detta skulle räknas som olaglig kartellbildning. Hur är det med den saken? Jag frågade SKK:s vd Ulf Uddman.

- Från SKK har vi inte riktigt sett att det är förbjudet att informera om vad "normalpriset" för en valp av en viss ras är, säger Ulf Uddman. Sedan är det upp till respektive rasklubb att formulera sig hur man uttrycker ett normalpris. Om en klubb skulle vidta några typer av repressalier mot en medlem som avviker skulle jag tro inte är tillåtet, spontant skulle SKK inte ta någon sådan hänsyn till klubbens interna beslut.

- Det är nog bäst du att du ställer frågan till Konkurrensverket, sa Ulf Uddman - så det gjorde jag.

På Konkurrensverket fick jag svar av Peter Delden, som säger följande:

- Det är okej för en leverantör att rekommendera ett pris och det är okej för säljarna att följa det rekommenderade priset.

(Här kan vi alltså se rasklubben som leverantör och uppfödarna är säljare)

- Men... fortsätter Peter Delden. Det är INTE okej att diktera ett pris.

En rasklubb kan alltså inte gå ut till sina medlemmar och säga att "nu ska alla uppfödare av stubbsvansad galapagosterrier ta 15 000 kronor för en valp annars får ni inte vara med i klubben." Då räknas det som kartellbildning och är olagligt.

Ett rekommenderat maxpris går däremot utmärkt att ha.

                                Billiga jakthundar

De lägsta priserna hittar man bland vanliga jakthundsraser och varför det är så, förklarar dreverklubben i sitt enkätsvar.

- Jägare säljer till jägare. Inom vår ras finns det 2-3 uppfödare som lever på sin verksamhet, resten har det som hobby. Är du en värdefull kund, kan det tänkas att du inte ens behöver betala 6 000 kronor för en valp.

- En värdefull kund??

- Ja, en jägare som deltar i jaktprov med hunden och på så sätt samlar poäng till uppfödaren. Ju mer du meriterar jakthunden desto värdefullare kund är du. Priset på jakthundar är något som sitter i väggarna hos jägare...

- Framtiden är lite svår att säga något om. Drevern jagar inte vildsvin. Och jakt är en dyr hobby, så det kan tänkas att lågkonjunkturen kommer att påverka efterfrågan på valpar, men vi tror inte att priserna kommer att förändras nämnvärt.

På frågan om det finns något som motiverar ett högre pris än det "normala" svara flera rasklubbar att det enda skulle vara att uppfödaren lagt ut väldigt mycket pengar på att importera en meriterad hund eller sperma. Men i så fall har han eller hon säkert redan en kö av spekulanter som vet att valparna kommer att bli dyra.

Att försöka sälja en sådan valp till en "vanlig Svensson" är lönlöst.

Och svaret på min sista fråga i enkäten är att ingen rasklubb lägger sig i hur mycket uppfödarna tar för valparna så länge de bara följer alla andra regler som åligger dem (SKK:s grundregler bland annat).

                                Valpen i fönstret

Två dagar före julafton 2008 gick jag in på det exklusiva varuhuset Harrod's i London. Här gäller det att hålla hårt i plånboken och då tänker jag inte enbart på ficktjuvar. Allting är svindyrt så det var bara att fälla ut skygglapparna och styra stegen direkt till avdelningen som var målet för mitt besök.

"Pets" - fjärde våningen och sedan till höger. Den har utökats betydligt sedan jag var där senast och det är kläder och andra accessoarer till djuren som tar största platsen nu.  Jag var nyfiken på om det fortfarande säljs hundvalpar på Harrod's - och det gör det.

För dagen var det tre chihuahuavalpar ”on display” skyltfönstret och det var strängt förbjudet att fotografera de små liven, så det gjorde jag lydigt nog inte. Prislappen satt utanför - 2 000 pund (24 000 kronor) fick man belasta sitt kreditkortskonto med om man ville ha en valp med sig hem. Och ville man sätta på hunden ett läckert halsband i mjukt rött läder fick man pytsa upp 1 200 kronor till. Jag stod och fingrade på det en lång stund. Min vackra rottweiler skulle klä i ett sådant. Halsbandet hade en text av glittrande strass. ”Rich bitch” stod det.

Husse avstyrde köpet. Lydnadskursen hemmavid kostar bara en tredjedel så mycket. Han tycker att lite mer uppfostran skulle klä henne bättre.